Wednesday, August 9, 2017

PERLU KE SUPPLEMENT UNTUK IBU HAMIL???

Dua hari lepas miah ada tengok dalam Kelab Ibu Mengandung dan Berpantang Malaysia ada orang sharing berita gembira which is dia pregnant lagi.

Tahniah puan dan suami!

Mesti happy sangatkan. Nak nak kalau dah tunggu lama berita gembira ini. Apa yang penting nak kena kita buat adalah sujud syukur terlebih dahulu. Itu yang utama, tanda kita bersyukur pada-Nya tentang pemberian rezeki ini.

Allahu, sungguh tak boleh nak digambarkan kegembiraan itu kan?

Betul.

Teringat masa mengandungkan Syifaa tahun 2015. Masa tu miah dah rasa sesuatu jeng jeng jeng...


Sebenarnya tak dak suspen pun, he he he.
Masa miah tahu pregnant tu kandungan dah sebulan lebih. Makan pun tak terjaga, entah apa-apa lagi masa tu miah makan.

Lagipun miah tak ada alahan sangat, lagi laa tak perasan. Pengalaman anak sulung pulak tu.

Patutnya sebagai persediaan kita orang perempuan yang nak bergelar ibu ini, seharusnya kena tahu banyak ilmu tentang kehamilan, penjagaan bayi dan sehingga lah masuk fasa berpantang. Seperti kita nak masuk exam macamana??? Mesti nak kena study betul-betul kan, macam itu la.

Sebab apa miah tekankan ilmu kehamilan korang patut tahu lebih awal??

Sebabnya bila dah kahwin, insya allah kalau diberi rezeki oleh-Nya akan mengandung tapi bila masa korang akan tahu saat korang mengandung tu???

Kebanyakkan ibu-ibu biasanya akan tahu selepas usia janinnya lebih pada 3 minggu betul tak??

Sedangkan PEMBENTUKAN ANGGOTA PENTING bayi bermula seawal usianya 3 minggu dalam kandungan kita tu.

Antara organ yang paling awal membentuk adalah:

✔Saraf tunjang
✔Otak
✔Mata
✔Jantung
✔Muka

Sebab inilah kita kena pastikan badan kita sentiasa bersedia dari segi kesihatan dalaman agar pembentukan janin dapat berlaku dengan sempurna tanpa kecacatan.

Takkan waktu dah 2 atau 3 bulan pregnant baru nak terhegeh-hegeh cari supplemen, padahal almost kesemua organ baby dah membentuk dah. Dah tersangat rugi kan.

Supplement adalah sebagai IKHTIAR untuk kita cuba berikan yang terbaik buat bayi dalam kandungan kita.

Contohnya macam folic asid tu, sepatutnya wanita yang akan bergelar ibu perlu mengambil at least 3 bulan sebelum mengandung tau.


Jikalau kita tidak mengambil folic asid yang secukupnya, ia akan memberi effect kepada bayi yang dikandungkan itu nanti. So, folic asid ini sangat penting tau jangan diambil enteng tentang perkara ini.

Antara kepentingan folic asid ialah



•Mengelakkan bayi mengalami kecacatan pada saraf tunjang - Benjolan yang mengandungi cecair/ saraf tunjang (Spina Bifida)


•Mengelakkan kecacatan ketiadaan tempurung kepala  (anencephaly)


•Mengelakkan kecacatan pada lelangit mulut (cleft/lip palate)

Antara supplement shaklee yang sesuai dan yang sedia terkandung folic asid ini adalah B-complex dan Vita-Lea. Kedua-duanya setiap 1 tablet mengandungi 200mcg. So, cukuplah keperluan kita mengambil setiap 1 tablet sehari B-complex dan Vita-Lea.

Bagi anda yang ingin bergelar ibu perlu taked noted benda ini tau. Senang cerita Folid Asid ini perlu ambil awal-awal. Jika dan nak kawin tu, sebolehnya dah boleh start consume dah.
Tapi nak ambil awal-awal lambat lagi nak kawin pun boleh sangat.

Nak order supplement B-complex dan Vita-Lea atau full set kehamilan boleh terus what apps miah ok!

Love chuols❤
01119974599



Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at www.islamiahshaary.blogspot.my is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.
Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di www.islamiahshaary.blogspot.my adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.


No comments:

Post a Comment

YOUTH SKINCARE BANTU WANITA ASIA TAMPAK MUDA DARIPADA USIA SEBENAR

YOUTH SKINCARE daripada Shaklee adalah set penjagaan kulit wajah yang terbaru daripada shaklee. Set Skincare Youth ini baru sahaja di...